Sugár János: "Monstrancia Modell: Narcissus a fekete lyukban"
webinstalláció

Idén júniusban a Manifesta 1 nemzetközi kiállításán szerepeltem a Monstrancia modell című munkámmal, amely a Rotterdami V2 média központban lett bemutatva. Szeretném ezt a munkámat, amely egy Web installáció, újból elkészíteni és bemutatni Magyarországon. Az oka a munka természetében rejlik: egy olyan kognitiv szituációt igyekszem megalkotni, amelyben a nézô saját mindennapi tapasztalatait ütközteti a Web-technológia jelenével. Remélem, hogy sikerül érzékeltetni egyfelöl a (tükör) képeink töréknységét, másfeklöl pedig azt a fajta új "megláthatóságot" amit csak a Web technológia képes nyújtani. A kiállított mű bizonyos aspektusban a Webrôl is látható, persze erôsen másképp mint a négy dimenziós valóságban. A nyitott mű fogalma új értelmet kap, amikor a megszokott képzôművészeti látásmódban vagy a materiális / konceptuális közegben megjelenik az, amit a World Wide Web reprezentál. A művek a Webrôl is láthatóak, ezzel a fizikai megjelenés mellé egy új eddig nem ismert dimenzió is társul, és ez jelenti a nyitottságot.
Egy kb. 60 cm átmérôjű vesszô alakú lyuk van a falon, alatta egy könyvtárakból ismert kisebb lépcsô, fölötte pedig egy Ford Fiesta gépkocsi bal hátsó lámpabúrája a falba építve.
Ha valaki föllép a létrára és benéz a lyukba, egy szenzor működésbe hoz egy kamerát ami egy képet készít a vesszôn át benézô fejrôl. Ezt a képet a rendszer a Webre küldi, onnan visszaérkezve lesz látható a lyukban elhelyezett computer monitoron folyamatosan mutatott Web site-on. A nézô úgy láthatja az arcképét mint egy tükörben, csak némi késéssel és digitálisan megtükrözve. A "tükörkép" csak a kiállítóteremben látható, a külsô szemlélô számára a Weben az eredeti állású kép jelenik meg. A Web monitor mögött a Nettime lista szövegeibôl vett véletlenül kiválasztódó szak jelennek meg (Nettime Screensaver) egy vetített computeranimáció formájában.
Ha valaki éppen a hálózaton ezt a site-ot nézi, akkor a lyuk fölötti piros lámpa pislogni kezd.
A munka természetesen megkívánja egy kisebb Web site kialakitását is ennek a neve: Narcissus.

János Sugár "Monstrance Model: Narcissus in the Black Hole"
web installation

This is not merely meant as an artwork but as a cognitive situation in which the viewer can confront his/her everyday experiences via Web technology. My hope is that this demonstrates on the one hand the fragility of our (mirror) images, and on the other hand, a new kind of "visibility" - the piece is visible, and also has a view via the Web. The notion of open artwork (the so-called opera aperta) achieves a new dimension if, in the normal, visual, artistic language, or in the material-conceptual environment, that which the World Wide Web represents intrudes/appears. The works can be viewed from the Web, offering a different experience from the one which exists in the exhibition space -- this added dimension creates the openness. There is a comma-shaped hole (cca. 60cm) in the gallery wall with a stepladder beneath; above the hole there is a lamp (the tail light of a Ford Fiesta). When someone climbs the stepladder and looks into the hole, a sensor activates a lamp and a camera takes a still picture of the viewer. The image is then sent to the Web, and the viewer can peer into a hole, where they see an on-line computer displaying a Website with their image. The viewer can then see his/her computer image in the hole, as if in a mirror, reflecting from the Web, but mirrored digitally. Around the monitor, randomly appearing words from the nettime-l, the nettime screensaver are projected by a beamer onto the background. If someone visits the Website from outside, the light above the hole starts to blink. The piece requires the construction of a smaller Website, where people visiting this site can see the faces of the actual viewers.

Slow and Public Mirror
Looking into the mirror is a daily experiment. "We are heroes without heads; we can see everybody’s head except our own." (Frigyes Karinthy)
The "mirror" installed in the gallery, on the one hand refers to the placement of the monstrance: we are looking for us in it; on the other hand, it suits our requirements about the mirror. However, it takes a while until we can see ourselves. We have to wait. It takes some time until our reflected image appears, and this distance has meaning.
This mirror is a slow one; it is not for daily use, and possesses a new flow of meaning, through the whole of delay, which is indicated by the technology. During the technical delay between the act of looking at the mirror and the appearance of the image, our reflected image becomes public: anybody can see our own reflection. A number of us are looking at myself.