Pillanatgépek / Blickmaschinen - Hogyan keletkeznek a képek, vagy egy pillantás a Werner Nekes gyűjteményre a kortárs művészet szemszögéből
C3 - EU/EC Projektek  
C3 FŐOLDAL :: C3 INFO :: C3 GYŰJTEMÉNY :: C3 ESEMÉNYEK :: C3 KIADVÁNYOK :: C3 KERESÉS
EU/EC Projektek
info(at)c3(dot)hu IN ENGLISH
2015 –» Sound City Lab - Linz
2014 –» FILM Lab - Linz
2013 –» Game Lab - Linz
2010 –» FELFORGATÓ GYAKORLATOK
2009 –» GAMA :: bauhaus lab :: FELFORGATÓ GYAKORLATOK :: Pillanatgépek / Blickmaschinen
2008 –» GAMA
2007 –» V[R]M :: GAMA
2006 –» V[R]M
2005 –» SCALEX :: TROIA :: MAKING THINGS PUBLIC :: LIGHT / IMAGE / ILLUSION
2004 –» SCALEX :: TROIA
2003 –» MASTER CLASSES :: 404 :: SCALEX :: CODE ZEBRA

 


Projektvezető:
Museum für Gegenwartskunst Siegen
http://www.kunstmuseum-siegen.de/

Társszervezők:
C3 Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány, Budapest
http://www.c3.hu
Centro Andaluz de Arte Contemporáneo (CAAC), Sevilla
http://www.caac.es/


A kiállítás kurátorai:
dr. Nike Bätzner, dr. Eva Schmidt

Társkurátorok
:
Peternák Miklós (C3) és José Lebrero Stals (Sevilla)

A Pillanatgépek kiállítás rendezői
: Mayer Marianna (Műcsarnok) - Peternák Miklós (C3)

A kiállítás helyszínei:
"Blickmaschinen"
oder wie Bilder entstehen
Die zeitgenössische Kunst schaut auf die Sammlung Werner Nekes
Museum für Gegenwartskunst Siegen
2008. november 23 - 2009. május 10.

Pillanatgépek
Műcsarnok / Kunsthalle, Budapest                                                              
2009. június 20 – augusztus 23.

Máquinas de mirar
Cento Andaluz de Arte Contemporaneo Sevilla
2009. szeptember 17 - november 22.

Kapcsolódó linkek:
blickmaschinen.de
pillanatgepek.c3.hu
wernernekes.de

Pillanatgépek / Blickmaschinen

Hogyan keletkeznek a képek, vagy egy pillantás a Werner Nekes gyűjteményre a kortárs művészet szemszögéből

2009. június 20 - augusztus 23.
C3 Alapítvány - Műcsarnok / Kunsthalle Budapest

Irányítja, rabul ejti, elcsábítja és félrevezeti a néző tekintetét: anamorfózis, peep-show, kaleidoszkóp, perspektíva-színház, laterna magica. A kortárs művészek közül sokan dolgoznak ma azon apparátusok, optikai szerkezetek képeivel, melyekre általában mint a jelen médiumainak - film, televízió, digitális eszközök - előzményeire tekintünk. A művészek gyakran integrálják a történeti médiumokat műveikbe, együtt használva a videóval, digitális kamerával vagy kompjúterrel. Érdeklődésüket mindamellett nem valami nosztalgikus sóvárgás vezérli, hanem a mai képdömping céljára való rákérdezés, látásmódunk jelen állapotának vizsgálata és a képalkotás folyamatának vizualizációja.

A Pillanatgépek / Blickmaschinen című kiállítás mintegy 45 kortárs művész - az 1950-es évektől kezdődően készített - alkotásai segítségével tárja föl és mutatja be ezt a témát, köztük olyan alkotók, mint Dennis Adams, Olafur Eliasson, Hans-Peter Feldmann, Douglas Gordon, Rodney Graham, William Kentridge, Mischa Kuball, Pipilotti Rist, Thomas Ruff, Robert Smithson, vagy a magyarok közül Csörgő Attila, Erdély Miklós, Maurer Dóra, Szegedy-Maszák Zoltán. Műveik együtt jelennek majd meg a filmkészítő Werner Nekes nevezetes médiatörténeti gyűjteményének mintegy 200 kiválasztott tételével.

E párhuzam révén a kiállítás kivételes nézetben láttatja a technikai képtermelés eredetét, s azt is, hogyan fonódik egymásba fikció és valóság, látvány és illúzió. A Nekes Gyűjtemény kultúrtörténeti relikviái segítségével a képkészítés történeti fejlődése a vonatkozó technikai lehetőségek összefüggéséiben mutatkozik meg. A tárgyakat a kiállítás tematikus felépítéséhez kapcsolódó média-archeológiai állomásokként csoportosítva mutatjuk be, részben vitrinekben, részben a közönség számára elérhető, használható, kipróbálható módon.

Mintegy kontrasztként, a kortárs művek azon sajátos állapotok és jellegzetességek vizualizációi, melyek meghatározzák a művészi képalkotást s a képekre történő rákérdezést. Régmúlt elgondolások és masinériák újraformálása többet jelent ezek puszta felelevenítésénél: a meglepő hatások, a kísérleti szemlélet a fejlődés és megújulás lehetőségét tartalmazza. Összevetve a különböző eszközök és technikai eljárások révén készített képeket az emberi szem képfeldolgozó kapacitásával lehetővé válik annak vizsgálata is, hogyan látunk valójában: vizuális (felfogó, befogadó) és kognitív (alkotó, megismerő) módon.

További információ:
pillanatgepek.c3.hu

 

C3 FŐOLDAL :: C3 INFO :: C3 GYŰJTEMÉNY :: C3 ESEMÉNYEK :: C3 KIADVÁNYOK :: C3 KERESÉS