C3 - Események  
C3 FŐOLDAL :: C3 INFO :: C3 GYŰJTEMÉNY :: C3 ESEMÉNYEK :: C3 KIADVÁNYOK :: C3 KERESÉS
EU/EC Projektek
inFO(at)c3(dot)hu IN ENGLISH
2015 –» Sound City Lab - Linz
2014 –» FILM Lab - Linz
2013 –» Game Lab - Linz
2010 –» FELFORGATÓ GYAKORLATOK
2009 –» GAMA :: bauhaus lab :: FELFORGATÓ GYAKORLATOK :: Pillanatgépek / Blickmaschinen
2008 –» GAMA
2007 –» V[R]M :: GAMA
2006 –» V[R]M
2005 –» SCALEX :: TROIA :: MAKING THINGS PUBLIC :: LIGHT / IMAGE / ILLUSION
2004 –» SCALEX :: TROIA
2003 –» MASTER CLASSES :: 404 :: SCALEX :: CODE ZEBRA
Bevezetés :: Konferencia :: Kutatási projekt

 


„A digitális inFOrmáció örökké tart – vagy öt évig, amelyik előbb van.“
Jeff Rothenberg
 

hartware medien kunst verein, Dortmund (projektvezető)
http://www.hartware-projekte.de

The Netherlands Media Art Institute, Montevideo/TBA, Amsterdam
http://www.montevideo.nl/

Hans Dieter Huber,
Staatliche Akademie der Bildenden Künste, Stuttgart

C3, Kulturális és Kommunikációs Központ, Budapest
http://www.c3.hu/

404 Object Not FOund
Mi marad a médiaművészetből?

Nemzetközi konferencia a médiaművészet létrehozásának, bemutatásának és megőrzésének kérdéseiről
Dortmund [D], 2003. június 19-22.

3. A kutatási projekt

3.1 Az alaphelyzet
Múzeumok és művészeti intézetek egyre nyitottabbá váltak a médiaművészet sokfélesége iránt az elmúlt tíz évben. A nagyszabású kiállításokat – mint a Documenta vagy a nemzetközi Biennálék – korábban ismeretlen mértékben határozzák meg a médiaművek. A médiaművészet iránt megnyilvánuló növekvő érdeklődés a művészeti közgyűjtemények profiljának alakulásában is tükröződik.

Ez a kedvező fejlődés éles ellentétben áll a médiaművészet dokumentációját és megőrzését, valamint a létrehozás és a bemutatás feltételeit illető intézményi kompetencia hiányával. Gyakorlatilag egyetlen múzeum sem rendelkezik ilyen irányban megfelelően képzett személyzettel. A restaurátorok és művészettörténészek oktatását és képzését biztosító intézmények többsége gyakorlatilag figyelmen kívül hagyja a médiaművszet tudományosan megalapozott kutatását.

Mivel a médiaművészeti alkotások adattárolása (videó, lézer lemez, CD-ROM, DVD stb.) valamint a prezentációs technológia (pl. projektorok) a gyártók és FOrgalmazók diktálta gyors fejlődés következtében ritkán használhatók 5-10 évnél hosszabb ideig, a közgyűjteményeknek és a magángyűjtőknek is sürgősen cselekedniük kell.

Diana Thater vagy Stan Douglas bizonyos munkái például alapvetően egy bizonyos háromcsöves projektort igényelnek, amelyet azonban már nem gyártanak. A művészeti világ által még most is csak vonakodva elFOgadott szoftver és net alapú művészetet szintén fenyegeti e megkülönböztetés. Egyes művészek, mint JODI korai műveit az eltűnés veszélye fenyegeti a kereskedelmi böngészők és szoftverek gyors fejlődése miatt. A médiaművészet megfelelő bemutatáshoz (és tapasztalásához) az egyik legFOntosabb feladat ma és holnap egyaránt a médiaművészeti alkotások specifikus követelményeinek gondos dokumentálása, akárcsak a dokumentáció hozzáférhetősége. A feladat bonyolult, mivel sok médiaművészeti alkotás esetében igen nehéz pontosan meghatározni a prezentáció „optimális” FOrmáját. Továbbá az eredeti, „autentikus” állapot, amelyen a rekonstrukció alapulhatna, jelentősen módosul az egymást követő, különböző bemutatások során. Azt is figyelembe kell venni, hogy a médiaművészeti alkotások dokumentációjának milyen nemzetközi szabványait kell kidolgozni annak érdekében, hogy azok minél szélesebb körben hozzáférhetőek legyenek, ugyanakkor az egyes médiaművészeti alkotások különleges igényeinek megfelelően a rendszer rugalmassága se vesszen el.

A médiaművészet prezentációjának, dokumentálásának és megőrzésének nehézségei rendkívül összetettek és minden egyes alkotásnál újként vetődnek fel. Azok az intézmények, kezdeményezések, konferenciák és felsőoktatási intézmények, amelyek az elmúlt években ezeknek a problémáknak szentelték figyelmüket Európában, az Egyesült Államokban és Kanadában (lásd:http://www.hartware-projekte.de/programm/inhalt/eulink.htm) FOntos eredményeket értek el, de még mindig nagyon kevesen vannak. Továbbra is hiányzik egy FOlyamatos kommunikációs struktúra, akárcsak azok a minták, amelyek a kis költségvetésű intézetek számára is lehetővé teszik a médiaművészettel való FOglalkozást. Mi több, a net- és szoftver alapú művészet bemutatásának és megőrzésének kérdései még nemigen vonták magukra a kutatók figyelmét. A „404 Object Not FOund. Mi marad a médiaművészetből” kutatási projekt és konferencia szeretne hozzájárulni egy interdiszciplináris és decentralizált infrastruktúra létrehozásához a média-, illetve a net és szoftver alapú művészet létrehozása, bemutatása és megőrzése érdekében.

Bővebb inFOrmáció és regisztráció:
http://www.hartware-projekte.de/

 

C3 FŐOLDAL :: C3 INFO :: C3 GYŰJTEMÉNY :: C3 ESEMÉNYEK :: C3 KIADVÁNYOK :: C3 KERESÉS